Studieteknik – lektion 1

Jag har under några år tryckt lite extra på studieteknik för mina elever. Det har skett inom mina ämnen och varit lika välbehövligt som uppskattat av eleverna. Första gången jag medvetet jobbade med studieteknik aktivt med eleverna var efter att jag läst Håkan Fleischer bok Studieteknik – så lyckas du med dina studier

En av eleverna i årskurs nio utbrast: ”Och det här berättar du nu??? Efter hela högstadiet” Detta gjorde att jag året efter började redan i årskurs sju. I år har Björknässkolan bestämt att alla elever i sjuan ska få sju obligatoriska lektioner i studieteknik utöver vanliga lektioner. Det är bra men det är förstås inte tillräckligt. Jag tänkte att jag nu i några blogginlägg ska berätta konkret hur jag jobbar med studieteknik med mina nuvarande sjuor.

Studieteknik – lektion 1

På Björknässkolan har alla elever tillgång till varsin dator. Skolan har varit en så kallad 1:1-skola sedan 2008 och vårt mest använda digitala verktyg är Onenote som är en del av office-paketet. Jag använder alltid Onenote istället för att skriva på whiteboarden eftersom jag då kan stå vänd mot klassen med näsan och dessutom sparas alla min ”tavelanteckningar” i molnet och är tillgängliga för mina elever. Många andra lärare jobbar liknande och eleverna har en ”klassanteckningsbok” i Onenote där alla elevernas lärare kan använda sina egna ämnesflikar, eleverna har också samarbetsutrymmen i anteckningsbokens samt egna flikar som enbart den eleven och dess lärare har tillgång till.

Onenote används av mig varje lektion och därför lägger jag minst en lektion på att se till att eleverna förstår hur det fungerar.

Min erfarenhet är att eleverna behöver lära sig programmen vi använder för att inte behöva lägga kraft och tid på det senare. Att, som lärare, lägga lite tid i början på att lära eleverna hur våra verktyg fungerar minskar risken för att eleverna går miste om undervisning senare.

Syfte:

Att eleven ska vara bekant med de funktioner som kan underlätta studierna

Att eleven får tid att skapa en struktur som kan hjälpa dem hålla ordning i sin anteckningsbok

Att det ska ta mindre tid och kraft nästa gång de ska använda onenote i undervisningen, så att fokus kan ligga på undervisningen istället.

Jag håller genomgång om :

Hur deras klassanteckningsbok är uppbyggd, var de hittar de olika ämnena, vilka funktioner som finns och hur de ska strukturera sin egen del i boken.

Hur man laddar ner boken till sin dator och hur man fäster Onenote i aktivitetsfältet.

Elevuppgift:

Ladda ner klassens anteckningsbok

Fäst programmet på aktivitetsfältet så att du hittar den enkelt.

Skapa en flik för varje skolämne bland dina egna flikar

Prova någon av de färdiga mallarna för anteckningar

Spela in ljud och film direkt in i programmet.

Infoga en bild från datorn och en från nätet

Kopiera en sida från ”lärarens” sidor om ämnet och lägg den bland dina egna.

Spara en sida i boken som pdf och maila den till läraren.

 

Lektion två i studietekniken kommer att handla om att ställa in datorn.


Inspiration, sanningar, tips och idéer till alla studieteknikslektioner kommer från Håkan Fleischers bok: Studieteknik – så lyckas du med dina studier, Studieteknikpodden, Digilärs läromedel i svenska, Caroline Vordemans bok ”Hjälp ditt barn med studieteknik” samt mina egna erfarenheter och mina elevers utvärderingar av min undervisning.


Annonser

One response to this post.

  1. […] inlägg: studieteknik – lektion 1 och studieteknik – lektion […]

    Svara

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: