Studieteknik – lektion 3

Den tredje lektionen i studieteknik handlar om ett av mina favoritområden: Planering.

Jag tror att elever (och för den del även lärare) som vet hur förutsättningarna ser ut har större chans att lyckas hålla sig till sin arbetstid och på något sätt bli lite effektivare. (för lärares del handlar ett av kapitlen i min bok ”Jobba smart-din vägledning som lärare” om det)

Eleverna behöver bli medvetna om hur deras förutsättningar ser ut och därför ger jag tid åt att fundera på detta när de har lektion. Och i läxa förstås.

Vi går igenom olika typer av studier och att de kräver olika förutsättningar av oss som studerar.

Eleverna får parvis eller i trios skriva ner så många olika typer av läxor som möjligt. Några av exemplen som kom upp var:

  • Läsa skönlitterär bok
  • Plugga till ett biologiprov
  • Svara på instuderingsfrågor
  • Plugga glosor
  • Räkna uppgifter i matteboken
  • Se på film om något i SO

Vi samtalar om platsen för studier och att den kan vara olika för olika typer av läxor och olika för olika personer eller sinnesstämningar.

Vi talar om hörlurar och musik som ett sätt att stressa ner eller att skärma av och vi provlyssnar ”vitt brus” t.ex:

 

och naturljud t.ex:

Jag brukar berätta att ens favoritmusik förmodligen får en på bra humör men att den ofta tar en del fokus från lärandet. Sen pratar jag om vikten av att OM man ändå vill ha musik, ha en spellista, så att inte koncentrationen måste brytas för att byta låt var tredje minut. Jag pratar och tipsar också om instrumental musik.

Sen kommer vi till planeringen. Eleverna får i uppgift att beskriva en vanlig vecka med skoltid och träningar/aktiviteter inskrivna. Jag brukar hävda inför mina elever att man kan klara sig bra i mina ämnen enbart genom att läsa läxor måndag-torsdag kväll/eftermiddag MEN om det är så att man gör andra saker de kvällarna (flöjtlektion, orkester, fotbollsträning osv) bör man som elev på högstadiet vara beredd att göra läxor på helgen.

Eleverna får sedan fundera på var de, utifrån sina förutsättningar, ska lägga sina ”läxläsningspass”. Jag tipsar också om att det faktiskt kan vara fiffigt att plugga tidigt på morgonen då hjärnan är utvilad och att man som elev alltid gärna får sitta kvar i skolan och plugga lite innan sin fotbollsträning eller klarinettlektion.

 

I läxa till nästa gång får de en uppgift att fundera på hur ett vanligt ”skoldygn” ser ut. De ska under ett dygn anteckna hur mycket tid de lägger på olika aktiviteter: t.ex.  sova, umgås med familjen, sociala medier, dataspel, träning, läxor och skola.

  • När de gjort detta får de reflektera över frågorna:
  • Var det något du la mer tid på än du trodde?
  • Var det något du la mindre tid på än du trodde?
  • Vad skulle du vilja förändra i hur du använder din tid?
  • Hur ska du göra för att förändra detta?

Idag har jag tittat på deras svar och det är intressant att se hur lika de svarar. De flesta blir förvånade över att de lägger så mycket tid på data/TV-spel och  telefonen/sociala medier och att de lägger ganska lite tid på att umgås med familjen och att läsa läxor. Många vill dra ner på mobilanvändandet och umgås mer med familj och vänner.

 


Inspiration, sanningar, tips och idéer till alla studieteknikslektioner kommer från Håkan Fleischers bok: Studieteknik – så lyckas du med dina studier, Studieteknikpodden, Digilärs läromedel i svenska, Caroline Vordemans bok ”Hjälp ditt barn med studieteknik” samt mina egna erfarenheter och mina elevers utvärderingar av min undervisning.


Tidigare inlägg: studieteknik – lektion 1 och studieteknik – lektion 2

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: