Studieteknik lektion 4

Nu i veckan har vi pratat om hur man kan göra för att läsa faktatexter. Jag upplever det ofta som att mina elever inte har en aning om hur de ska göra för att läsa läxor, läsa texter eller plugga på. Det får mig att skämmas för alla år som jag helt har utgått från att alla elever som kommer till högstadiet vet precis hur de ska göra för att läsa läxor.

I egenskap av förälder vet jag numer att åren på mellanstadiet skiljer sig rätt ordentligt från högstadiet när det gäller läxor. Min erfarenhet av ”mellanstadieläxor” är att de oftast ges med god tidsmarginal och med minst en vecka att göra den på. Detta innebär att eleverna nästan alltid kan göra läxorna med föräldern i lugn och ro hemma på helgen. Så bygger vi inte en likvärdig skola. Då kommer nämligen de barn som har föräldrar som hjälper dem alltid klara sig bättre än de som inte har det och de barn som har föräldrar som dessutom kan ge sitt barn strategier för läxläsning kommer få en lugnare och bättre högstadietid.

Min tidigare erfarenhet av hur vi högstadielärare ger läxor funkar inte med detta. Jag brukade ibland utgå från att eleverna repeterade det som vi gått igenom på NO-lektionerna. Jag gav ofta läxor med bara någon eller två dagars varsel då jag utgick från att alla ändå hade tid att läsa läxor varje eftermiddag. Jag utgick också från att de höll koll på vad jag sa att de skulle göra i läxa.

Hur bra ens föräldrar är på att ge barnen läxläsningsstrategier ska inte spela roll i mitt klassrum! Därför övar jag numera ordentligt med strategier för att plugga i klassrummet i sjuan och även i årskurs åtta och nio.

Denna vecka har vi därför gått igenom en modell för att läsa faktatexter av den typen som vi har i framförallt NO-läromedlet men också i SO, hemkunskap osv.

Jag går igenom en modell som är en mix av Fleischers SITRA-modell och Digilärs VÖL.

Innan nytt moment i NO (t.ex: magnetism):

  1. Eleverna får skriva ner vad de redan vet om magnetism på en sida i sin digitala anteckningsbok
  2. Sen får de skriva ner vad de skulle vilja lära sig om det.

Jag brukar förklara detta som att de ska försöka lura sig själva att bli nyfikna på ämnet. Det man är mer intresserad av är lättare att lära sig och att det faktiskt är möjligt att lura sig själv att tycka något är roligare än vad det egentligen är.

  1. Sen börjar den ordinarie undervisningen och då ber jag eleverna då och då (t.ex. i slutet av varje fysiklektion) att skriva ner på ovan nämnda sida vad de lärt sig.

Inför varje avsnitt/moment/läxa. Här följer en modell som eleverna får öva på.

  1. Bläddra igenom sidorna du ska läsa. Titta på rubriker, på bilder, läs ord som står fetmarkerade eller kursiva.
  2. Läs noggrant. Antingen läser du tyst eller högt för dig själv eller så lyssnar du på texten och följer med i boken.
  3. Efter varje stycke ska du anteckna. Skriv ner något nyckelord, inga hela meningar utan helst bara ord eller grupper av ord.
  4. När du läst igenom hela läxan/texten: ta en liten kort paus, res dig upp, gå runt en sväng, få igång blodcirkulationen eller ät ett litet mellis.
  5. Repetera nu genom att med stängd bok läsa dina anteckningar.
  6. Försök återberätta för dig själv vad det var som boken ville lära ut.
  7. Om det var någon del av dina anteckningar som inte riktigt ”höll måttet” markerar du det och när du repeterat en gång går du tillbaka till boken och ser till att du får med dig bättre anteckningar från stycket som var svårt.

VI övar modellen under lektionstid på helt ny text bara för att ”höghöjdsträna” litegrann. Jag kräver full koncentration och knäpptyst i klassrummet under tiden.

 


Inspiration, sanningar, tips och idéer till alla studieteknikslektioner kommer från Håkan Fleischers bok: Studieteknik – så lyckas du med dina studier, Studieteknikpodden, Digilärs läromedel i svenska, Caroline Vordemans bok ”Hjälp ditt barn med studieteknik” samt mina egna erfarenheter och mina elevers utvärderingar av min undervisning.


 

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: