studieteknik – lektion 5

Idag har eleverna övat på att anteckna. Plötsligt kommer dessa elever nämligen förväntas kunna det och eftersom jag vet att det man övar på blir man bra på så fick de idag öva.

Jag gick igenom några olika saker man kan tänka på när man antecknar. Eleverna bör kunna anteckna medan de läser och medan de lyssnar.

Vi började med att titta på denna lite knäppa med bra film, från UR Skola:

https://embed.ur.se/embed/194368?cid=o33et-8at364

Sen fick eleverna öva på att läsa en text och att göra en tankekarta utifrån vad de läste. Texten var en artikel från dagens DN och programmet vi använde oss av för att göra tankekartan var Mindmup . Programmet är enkelt och man behöver inte vara inloggad för att kunna skapa en tankekarta. Detta gör förstås att man inte kan spara den utan att skaffa sig ett konto men man kan ta en skärmdump på sin tankekarta och lägga den i sina egna anteckningar.

I boken Digitalisering som lyfter skolan skriver vi (dr. Fleischer och jag) lite om reflektion och om att ”krångla till” saker för eleverna. Att använda sig av metod ovan är ett sätt att få elever att reflektera. Mer om den boken på vår hemsida http://www.stretchadkunskap.se/

En liten film om just reflektion finns det också:


Inspiration, sanningar, tips och idéer till alla studieteknikslektioner kommer från Håkan Fleischers bok: Studieteknik – så lyckas du med dina studier, Studieteknikpodden, Digilärs läromedel i svenska, Caroline Vordemans bok ”Hjälp ditt barn med studieteknik” samt mina egna erfarenheter och mina elevers utvärderingar av min undervisning.


 

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: