tyst enskilt arbete

Jag har en klass nu i årskurs 8 som jag har lite svårt att få att koncentrera sig. Arbetsron kommer inte automatiskt så att säga…

Så…

Vi övar.

Jag är av den övertygelsen att elever blir bra på det som de övar på och att de flesta kan koncentrera sig bättre i ett tyst klassrum.

Jag vill inte ha en skola där elever slås ut för att det är så rörigt på lektionerna och det krävs läxhjälp hemma för att ta igen det man missar då. Jag vill ha en skola för alla och där man som elev får förutsättningar att lära sig så mycket som möjligt under skoltid. Därför ägnar vi en del av lektionerna till ”tyst enskilt arbete”.

Vi (klassen och jag) har övat detta på alla möjliga sätt och haft några olika verktyg att ta till som hjälp. Vi testar, utvärderar och förbättrar. Just nu är vi överens om att det här är ett sätt som passar vår ”eget-arbete-lektion” bäst:

  1. Vi börjar med ca 10 minuter genomgång av dagens nya matematikinnehåll (detta sker med penna på min dator, projicerat till skärmen i klassrummet och synkat till elevernas datorer, se mer i inlägget här.)
  2. Jag kollar att alla har vässad penna, mattebok och räknehäfte samt att alla förstått dagens uppgift
  3. Sen startar vi vi någon av dessa timers: https://www.online-stopwatch.com/sensory-timers/  så att den projiceras på skärmen i klassrummet.  Just den här klassen trivs bäst med denna bild. 
    Under dessa 10 minuter jobbar eleven helt tyst. Hen får inte ens fråga mig om hjälp. Detta för att öva uthålligheten och att öva upp strategier för vad man kan göra i matte när man kör fast och det inte finns någon lärare i närheten (tex: läsa uppgiften igen, titta på genomgången i onenoteboken, läsa sidorna i matteboken, lösa nästa uppgift och sedan backa tillbaka, tänka lite extra, rita en bild  etc)
  4. När de dessa minuter är slut startar jag om timern med de antal minuter som är kvar tills vi ska summera lektionen gemensamt på slutet. Några elever brukar då räcka upp handen för att få hjälp med  något de körde fast på men det är påfallande få.
  5. Under det andra ”timer-passet får eleverna dels fråga mig och dels viska lite matte med den de sitter bredvid men det är inte så många som väljer att göra det.

 

Jag tycker att det här fungerar väldigt bra. Eleverna får väldigt mycket gjort och de verkar väldigt nöjd och stolta efter lektionen. Vi kommer att fortsätta med detta så länge det behövs.

4 responses to this post.

  1. Posted by Monica Andersson-Häll on 30 augusti, 2019 at 15:32

    Hej

    Tack precis den inspiration jag behövde. Har dock ingen ritpenna.
    Funkar whiteboard lika bra???

    Skaffa Outlook för Android

    ________________________________

    Svara

  2. Posted by Sandra Östan on 30 augusti, 2019 at 19:25

    Tack för superbra tips. Har också en klass som behöver träna på detta
    Blir spännande att prova

    Svara

  3. Posted by Catrine Olsson on 3 september, 2019 at 21:44

    Fint att du delar med dig så konkret. Jag har en sjua som har lite svårt men jag har inte så mycket datorutrustning i klassrummet. Just idag gav jag dem ”Mina förväntningar” på dem. Mycket om hur de bör agera i klassrummet för att det ska gå bra. Tyckte det var fint det du skrev om att du vill ha en skola där alla ska få förutsättningar att lära sig så mycket som möjligt på skoltid, skulle kunna funka att säga i mina klasser 🙂

    Svara

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: