Till dig som är ny i läraryrket (eller för den delen erfaren) – jobba smart

Jag var uppe på vinden och letade bland gamla papper. Där fanns jag en kalender jag använde under sista året på min lärarutbildning i slutet av förra seklet. På anteckningssidorna längst bak fann jag denna lista ”NÄR JAG BLIR LÄRARE”

Bland en hel del mer eller mindre konkreta ”kom-ihåg-tips” finner jag dessa två:

  • inte jobba hemma
  • låt eleverna planera

Detta har den då 22-åriga, redan förnumstiga Helena skrivit till sitt framtida lärarjag. drygt 20 år sedan gissar jag.

Vad vill jag säga med detta? Jag vet inte riktigt egentligen men de närmaste veckan och den som varit kommer att handla ganska mycket om det. I onsdags kväll kunde man se ett program på SVT 1 från Lärlabbet där jag och mina elever är med och där jag pratar en del om att planera och att låta eleverna vara med och planera. Programmet går att se i efterhand här. En del av mina kollegor har sett det och vi har på så sätt kommit att tala om hur vi själva kan förbättra vår arbetssituation. Det är ju så att vi, till stor del, har ansvar för vår egen tid och tidsanvändning och att orden ”nej” samt ”det ska jag ordna senare, när jag har tid till det” används lite för sällan av lärare.

På torsdag ska jag få prata en kvart om temat Jobba smart – att vara en bra lärare utan att jobba ihjäl sig på KTH:s minikonferens Framtidens lärare. Där hoppas jag kunna gjuta mod i och inspirera några blivande lärare i att hantera sitt blivande ”lärarjags” arbetstid på bästa sätt.

För de nya lärare som inte lyssnar på torsdag och för de som inte vill läsa boken Jobba smart – din vägledning som lärare  (blogg post om den här)kommer här några korta tips:

 

Tyck om eleverna

Alla elever går att tycka om. Ditt jobb blir enklare och roligare om du skapar en förtroendefull relation till eleverna.

Lär dig läroplanen

Om du känner dig trygg i vad du som lärare verkligen ska försöka få eleverna att lära sig blir du inte ett lika lätt byte för för omfattande läroböcker, plattformar, kollegors/elevers/föräldrars tyckanden.

Låt eleverna vara de som sliter

Det är eleverna som ska jobba hårdast på lektionerna. Ta genvägar i form av att använda färdiga läromedel, provfrågor och uppgifter. De kanske inte är helt fantastiska men eftersom du kan ägna din tid åt annat lönar det sig i längden.

Digitala verktyg

Lär dig de verktyg du behöver kunna för att klara en arbetsvecka. Om du hela tiden känner dig osäker på det du måste göra ofta kommer det att dränera dig på energi. Bygg sedan på och upptäck allt som datorn kan göra snabbare och bättre än det vi gör analogt.  Låt bli skitsystem.

Planering

Håll koll på vilka lektioner du har till ditt förfogande. Skapa bra undervisning med de förutsättningar du har. Ändras förutsättningarna måste du ändra din planering. Trolla inte med knäna

Hitta kollegor/mentorer

Leta reda på ett bra bollplank. Ofta finns det bra erfarna lärare på skolan, annars finns det många som du når via Facebook och Twitter. Utnyttja oss med erfarenhet.

Var rädd om dig

Det där jag skrivit om att aldrig jobba hemma i min anteckning från 1999 har jag lyckats hålla. Det kan vara en god ide att sätta tydliga fysiska ramar för sig själv. Bestäm var och när du jobbar, när du läser och svarar på mail. Om du som lärare aldrig svarar elever och deras vårdnadshavare utanför vanlig kontorstid kommer de inte heller räkna med att du gör det. Läs på ditt arbetstidsavtal och håll dig till det. Blir det mer tid ena veckan, försök se till att det blir mindre tid veckan efter.

 

För en mer problematiserande, nyanserad och en smula ödmjuk förklaring till hur jag gör för att hinna med mitt jobb på arbetstiden och att faktiskt nästan aldrig uppleva att jag har för mycket att göra så rekommenderar jag ett samtal, min bok eller en föreläsning. Det blir enklare att ge hela bilden när jag får lite mer utrymme.

 

 

Annonser

3 responses to this post.

  1. Posted by MONIKA on 14 september, 2019 at 12:20

    Gillar 😀

    Svara

  2. Posted by Anna Sandell on 5 oktober, 2019 at 07:25

    Helena, de flesta av dina tips kan användas även av IT-konsulter! Så vill du vidga kretsen av sammanhang där du föreläser vet du åt vilket håll du kan titta!

    Svara

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: