Pepparkaksformar, Tinkercad och 3D-skrivare

Tack vare det Vinnova-finansierade projektet Swedish Edtest fick jag möjlighet att låna en 3D-skrivare av Freken. 3D-skrivaren är en Dremel 3D40 och skriver ut med PLA-plast. Vi har sedan tidigare en 3D-skrivare på skolan men den har vi tyvärr inte fått att fungera tillräckligt bra för att använda i undervisningen. Den lånade Dremel-skrivaren pratar svenska och känns otroligt lättmanövrerad.

Nu tänkte jag berätta om vad vi passade på att göra när vi hade tillgång till denna pryl.

Produktutveckling åk 9

Årskurs: 9

Ämne: Teknik

Centralt innehåll:

Arbetssätt för utveckling av tekniska lösningar

  • Teknikutvecklingsarbetets olika faser: identifiering av behov, undersökning, förslag till lösningar, konstruktion och utprövning. Hur faserna i arbetsprocessen samverkar.
  • Hur digitala verktyg kan vara stöd i teknikutvecklingsarbete till exempel för att göra ritningar och simuleringar.
  • Dokumentation i form av manuella och digitala skisser och ritningar med förklarande ord och begrepp, symboler och måttangivelser samt dokumentation med fysiska och digitala modeller. Enkla, skriftliga rapporter som beskriver och sammanfattar konstruktions- och teknikutvecklingsarbete.

Syfte:

Genom undervisningen i ämnet teknik ska eleverna sammanfattningsvis ges förutsättningar att utveckla sin förmåga att

  • identifiera och analysera tekniska lösningar utifrån ändamålsenlighet och funktion,
  • identifiera problem och behov som kan lösas med teknik och utarbeta förslag till lösningar,
  • använda teknikområdets begrepp och uttrycksformer,
  • värdera konsekvenser av olika teknikval för individ, samhälle och miljö,

Annat syfte:

Ha roligt och få med sig en pepparkaksform hem till jul

Förutsättningar:

  • Mina elever har varsin PC , jag hade 25 datormöss att låna ut under lektionerna. Lektionerna är 50 minuter långa
  • Den tekniska rapporten som de ska lämna in är uppdelad i fyra delar som är utdelade till eleverna via vår molntjänst (i detta fall i klassanteckningsboken i Onenote). Detta för att jag ska kunna bedöma eleverna under arbetets gång och för att eleverna ska tvingas skriva parallellt med att de ritar och inte spara allt till sist.
  • Modellen: den utskriva 3D-modellen av pepparkaksformen får vara max 60×60 mm och 25 mm hög, detta för att det ska vara rimligt att hinna skriva ut dem

Lektionsplanering:

Lektion 1

Gemensam genomgång: om produktutveckling med avstamp i Gleerups interaktiva teknikbok kapitlet ”från idé till produkt”

Eleverna gör: Jag hade med mig alla mina privata pepparkaksformar och eleverna fick titta på dem tillsammans med bänkgrannen utifrån frågorna:

  • Degspill (går det att lägga formen tätt intill sig själv tex)?
  • Gräddbarhet (kommer kakan bli jämt gräddad)?
  • Hanterbarhet (är det lätt att få ur den blivande kakan)?
  • Materialåtgång?
  • Ergonomi? 

Gemensam genomgång om rapporten de ska skriva och arbetsområdet.

Lektion 2

Gemensam genomgång: Snabb repetition av Tinkercad som eleverna jobbade med i åk 7 genom att se filmen från Årstaskolans fantastiska kurs om produktutveckling och 3D-skrivare

Eleverna gör: de börjar rita i Tinkercad och skriver delen av sin rapport som heter Idéer, skisser och design 

Lektion 3

Gemensam genomgång: ingen

Eleverna gör: Eleverna ritar vidare i Tinkercad och skriver klart delen av sin rapport som heter Idéer, skisser och design

Lektion 4

Gemensam genomgång: kort genomgång om vilka material pepparkaksformar kan vara gjorda i och tips om hur man ka ta reda på mer om dessa material.

Eleverna gör: Ritar klart sin modell i Tinkercad och skriver klart delen av sin rapport som heter Material

Lektion 5

Gemensam genomgång: Kort genomgång om hur eleverna ska göra för att exportera sin Tinkercad-ritning till .STL-format samt var de kan hitta information om hur man bockar plåt, formpressar plast mm.

Eleverna gör: Tar vybilder av sin ritning med hjälp av skärmklippverktyget, lägger in filen döpt till sitt namn och i .STL-format samt skriver klart delen av sin rapport som heter  Färdigt förslag

Här emellan stuvar jag ihop de olika pepparkaksformarna och skriver ut dem.

Lektion 6

Gemensam genomgång: kort genomgång om hur man kan göra för att se kritiskt på sin modell, leta efter svaga delar etc

Eleverna gör: Tittar på sin modell och skriver den delen av rapporten som heter Kommentarer modell 3D

Lektion 7

Gemensam genomgång: information om att alla delar av rapporten ska vara klara idag i slutet av lektionen.

Eleverna gör: skriver klart rapporten. De som blir färdiga får rita nya saker att skriva ut på skrivaren

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: