Runt matematikbiennalen 2012 i Umeå

Ja, vad ska jag döpa mina reflektioner till denna gång… jag har precis kommit hem ifrån Matematikbiennalen i Umeå där jag varit under några dagar. Jag var inte deltagare, jag gick inte på ett enda seminarium (förutom mitt och Jerkers egna, se nedan), jag stod en monter nästan två hela dagar. Kanske trodde jag att jag inte skulle få med mig något därifrån men så fel jag hade. Därför skriver jag ner mina reflektioner runt hela biennalen, ta det för vad det är 🙂

Onsdag kväll

Jag kommer upp ganska sent och träffar så småningom Jerker Porat i lobbyn. Det är första gången vi ses på riktigt, men det känns inte riktigt så eftersom vi har suttit i videomöte tidigare, via Lync. Häftigt det därmed videokonferenser tycker jag! Att ha sett rörlig bild på någon och pratat via nätet ger en helt annan start på samarbetet än t.ex. en mail-konversation. Snacka om tids- och kostnadseffektivt!

Kul var det iallafall att träffa Jerker som har adressen http://www.jerkerporat.se/. Matte/Fysik/idrottslärare ifrån Nora. Tänk att det finns så mycket att prata om med andra engagerade lärare!

Torsdag

http://www.use.umu.se/samverkan/ruc/matematikbiennalen

På morgonen fixade vi i ordning vår monter på och började våra samtal med mattelärare.  Jag visade hur jag använder OneNote på min Tablet PC via projektor i klassrummet och insåg nu att jag inte vänt mina elever ryggen på drygt fyra år. Jag har väldigt svårt att se att jag någonsin kommer kunna stå vänd med näsan mot väggen/tavlan/skärmen och undervisa mina elever. Jag har verkligen vant mig vid att stå med ögonen riktade mot mina elever.

Jag passar på att puffa lite för Hans Rosling’s underbara http://www.gapminder.org/ som jag fortafarande är nyförälskad i.

http://nlvm.usu.edu/ är också något varje mattelärare måste ha i sin ”verktygslåda”.

När alla biennaldeltagare var på seminarier passade jag på att mingla runt lite och prata med div. trevliga människor. Jag var i ett förlags monter och pratade lite matteböcker. Jag är inte så förtjust i matteboken som enda verktyg i undervisningen men jag inser också att om alla elever i landet ska få tillgång till allt det som i matteundervisning kan göras bättre, snabbare och roligare med datorn som hjälpmedel, så är ”matteboken” den enklaste vägen. Sååå…. alla förlag som vill ha idéer om hur ni skulle kunna göra ett matteläromedel för morgondagens skola…välkomna att höra av er! 😉

Mattecoacherna på nätet http://www.mattecoach.se/ stod i samma monter som jag, de erbjuder matte-läxhjälp via chatt. Jag provade för några år sedan att ha ett messenger-konto som jag bara hade igång när jag jobbade på eftermiddagarna och jag bad eleverna ”adda” mig där. Det var populärt och jag fick många frågor om vilka sidor de skulle ha i läxa osv. Eleverna gillade tillgängligheten, men nu har vi en mycket mer fungerande skolportal så det där med vilka läxsidor det är till imorgon kan eleverna kolla upp på portalen istället. Mattecoacherna har ju dragit detta med läxhjälp ännu några varv och ställer upp med lärarstudenter på ena sidan och en möjlighet att som elev vara anonym ”på andra sidan”. I chatten leds eleven i sina matteläxläsning och får hjälp att lära sig och komma vidare.

Torsdag kväll

Mattelärar-fest! Jag fick gå på fest med 800 matematiklärare…i ett stort tält…i Umeå… i januari…Hur låter det? Rätt så konstigt när jag tänker på det men jag hade som vanligt turen att hamna med trevligt sällskap runt omkring mig vid bordet och fick prata matematik och skolutveckling hela kvällen 🙂 . En tanke slog mig dock…det är en ganska till åren kommen lärarkår, mattelärarna och det ser måttligt ljust ut med intagningarna till lärarutbildningarna, som jag förstått fyller man knappt platserna. Hur ska vi få fler att vilja ta sig an världens roligaste jobb?

Fredag

Under förmiddagen kommer vår skolminister Jan Björklund och talar till oss mattelärare. Visst säger han några bra saker t.ex. att man ska satsa på matematikämnet, att det ska skjutas till pengar för att öka upp timplanen i grundskolan (120 timmar mer matte/elev) och att det räknas för mycket i matteboken i svenska klassrum. Men däremellan raljerar han över saker som tror på i skolan, sparkar in öppna dörrar och låter helt bli att ge en problematiserad bild av svenska skolan. I samma mening som han raljerar och tycker att det gått utför med svenska skolan sedan 60-talet så säger han att vi måste få tillbaka det som var bra i svenska skolan förr, och om han då påstår att sedan man införde grupparbete i skolan på 60-talet har skolan försämrats…då måste han ju mena att skolan var bra på 50-talet! Och om det är så, herr Björklund, att du tror att vi skapar arbetstagare för 2030-talet genom att få tillbaka den svenska skolan som den var på 50-talet…då tycker jag inte att du är trovärdig L

Jag blir ledsen för att jag vet att några av de lärare jag skulle vilja se förändras kommer att referera till Jan B:s tal om hur illa det är med grupparbeten, när jag själv tycker att träning i samarbete och att tala matematik är viktiga förmågor som ska tränas i vår skola.

För er som vill se Björklunds tal finns det att se på : http://bambuser.com/channel/Alfaorigo/broadcast/2318256

Jag och Jerker håller ett lunchseminarium med några trevliga deltagare. Jag pratar och visar en OneNote-anteckningsbok och vill ni ha den så finns den på http://korta.nu/2iwzv, du kan antingen titta på den på nätet eller öppna den i din egna OneNote. Jerker pratade om Excel och glänste med snygga ytdiagram baserade på höjdkurvor, ett glos-pluggningsprogram samt en aktiefondstävling han genomfört med elever. På seminariet träffar jag på Andreas Skog http://andreasskog.wordpress.com/ och gör honom sällskap över lunchen, trevligt! Jag kan liksom inte få nog av samtal och möten med andra människor som funderar runt frågor om IT i skolan och jag njuter i fulla drag av lunchdialog med idéer och reflektioner av Andreas. En sak idé kom upp var att varje kommun borde skaffa sig en ”bank” med lärare som gärna delar med sig av sina erfarenheter med IT i klassrummet så att andra lärare vet vem man kan vända sig till om man vill ha konkreta exempel från undervisning samt reflektioner och erfarenheter. Det låter bra tycker jag!

Även fredagskvällen bjuder på många samtal om hur vi ska bära oss åt för att skapa en bättre skola. Det är så ljuvligt att befinna sig i sällskap med andra skolintresserade och kunna prata skolutveckling ”från samma plattform och på samma språk”. Tiden rinner iväg och inte blev det mycket sömn inte innan det var dags för…

Lördag

…och hemfärd från Umeå. Vilken tur jag hade som på flygplatsen träffar på Jan Olsson! I våras satt jag med i en referensgrupp  med några andra IKT-intresserade mattelärare från hela landet (Lund-Kalix). Vi ”träffades” via Adobe Connect, två av oss presenterade vårt arbete varje gång och de andra kommenterade, kom med följdfrågor och reflektioner. Det var tid och kostandseffektiv fortbildning det! Det behöv mera sån’t! Referensgruppens samtal låg sedan till grund för Jans magisteruppsats som finns publicerad på: http://umu.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2:421690 och recenserad här: http://etik.blogspot.com/2011/06/det-digitala-larandet-i-praktiken.html Nu jobbar Jan på Umeå Universitet med ett forskningsprojekt inbegripande IKT och matematikundervisning.  Det ska bli kul att följa arbetet med detta framöver! Hela flygresa ner till Stockholm fick jag fortsätta prata matematik och IKT och nu med ett visst mått av forskningsperspektiv på det också. Underbart!

Till sist: några tips och drömmar om nästa Biennal…

…tänk om det skulle vara ännu fler seminarier på temat ”IKT i matematikundervisningen”.  Studier visar att det är i matte datorerna används som minst i skolan och många skolor och kommuner står i beredskap för 1:1-utrullining. Matematiklärar-Sverige behöver få tips, idéer, utbyte av erfarenheter, reflektioner, forskningsrapporter, varningar om fallgropar och framförallt samtal om datorns naturliga roll i matematikundervisningen.

Och ett väldigt praktisk tips:

Livesänd alla seminarier så att man kan titta från hela Sverige både live och i efterhand. Lägg också ut alla presentationer som visar. Vilken spridning all denna kunskap och erfarenhet skulle få då!

2 responses to this post.

  1. Roligt att läsa även ditt inlägg. Lite fylligare än mitt, minst sagt! Spännande med OneNote. Ska jag titta mer på!

    Svara

  2. […] Helena Kvarnsell, lärare från Björknässkolan i Nacka och Jerker Porat, lärare från Karlsängskolan i Nora demade hur IKT kan användas i matematikundervisningen. Helena visade bl.a. hur hon använder Onenote i t.ex. decimaltalsundervisningen. Jerker använde Excel och har en fondtävlingen med eleverna där även samhällskunskapsläraren är involverad för att bl.a. förklara varför Japan fonderna går ner när en tsunami kommer in över landet. Intresset var stort och våra duktiga pedagoger hade en strid ström med matematiklärare som ville lära sig mer om hur IKT kan integreras i matematik undervisningen. […]

    Svara

Lämna en kommentar