Tekniska system åk 9

Som sista arbete i teknik (samt i vissa fall även något NO-ämne) har jag några år haft ett inlämningsarbete om tekniska system.

Innan arbetet har vi läst om flera tekniska system och även haft skriftligt förhör på dem. Denna uppgift fungerar också som ett sätt att visa att man som elev kan någon NO-ämne bättre än resultaten tidigare visat under terminen. Uppgiften skrivs i en PowerPoint som eleverna får skriva i endast under lektionstid.

Ur det centrala innehåller från LGR11 behandlas detta:

Teknik, människa, samhälle och miljö

  • Internet och andra globala tekniska system. Systemens fördelar, risker och begränsningar.
  • Samband mellan teknisk utveckling och vetenskapliga framsteg. Hur tekniken har möjliggjort vetenskapliga upptäckter och hur vetenskapen har möjliggjort tekniska innovationer.
  • Återvinning och återanvändning av material i olika tillverkningsprocesser. Samspel mellan människa och teknik samt människans möjligheter att skapa tekniska lösningar som bidrar till hållbar utveckling.
  • Säkerhet vid teknikanvändning, till exempel lagring och skydd av data.

Uppgift till eleverna:

  1. Bestäm om du enbart ska göra ett arbete om teknik eller om du ska försöka komplettera upp något NO-betyg också.
  2. Välj vilket tekniskt system utifrån vad du vill visa att du kan.
  3. Ta reda på så mycket som möjligt om ditt tekniska system genom att:
    1. Leta information i böcker
    2. Leta efter tv-program och filmer som behandlar det tekniska systemet
    3. Leta information på internet bl.a. Wikipedia och sidorna länkade från Wikipedia samt företags hemsidor.
    4. Genomföra utflykter, studiebesök, laborationer, bygga modeller
  4. Skriv ner det du lärt dig på passade sidor i presentationen
  5. Redigera och gör snyggt sist av allt.

Under lektionerna kommer din powerpoint-presentation vara upplåst och tillgänglig.

Hemma passar det bra att: läsa in dig på ditt ämne, bygga modeller, rita bilder, filma egna laborationer, undersöka det tekniska systemet i verkligenheten, fota etc

Planera ditt arbete vad som ska göras hemma och i skolan och när det ska göras

Dessa delar av kunskapskraven kommer bedömas:

Kunskapskrav för betyget E i slutet av årskurs 9Kunskapskrav för betyget C i slutet av årskurs 9Kunskapskrav för betyget A i slutet av årskurs 9
Eleven kan undersöka olika tekniska lösningar i vardagen och med viss användning av ämnesspecifika begrepp beskriva hur enkelt identifierbara delar samverkar för att uppnå ändamålsenlighet och funktion.Eleven kan undersöka olika tekniska lösningar i vardagen och med relativt god användning av ämnesspecifika begrepp beskriva hur ingående delar samverkar för att uppnå ändamålsenlighet och funktion.Eleven kan undersöka olika tekniska lösningar i vardagen och med god användning av ämnesspecifika begrepp beskriva hur ingående delar samverkar för att uppnå ändamålsenlighet och funktion och visar då på andra liknande lösningar.
Dessutom för eleven enkla och till viss del underbyggda resonemang om likheter och skillnader mellan några material och deras användning i tekniska lösningar.Dessutom för eleven utvecklade och relativt väl underbyggda resonemang om likheter och skillnader mellan några material och deras användning i tekniska lösningar.Dessutom för eleven välutvecklade och väl underbyggda resonemang om likheter och skillnader mellan några material och deras användning i tekniska lösningar.
Eleven kan föra enkla och till viss del underbyggda resonemang kring hur några föremål och tekniska system i samhället förändras över tid och visar då på drivkrafter för teknikutvecklingen.Eleven kan föra utvecklade och relativt väl underbyggda resonemang kring hur några föremål och tekniska system i samhället förändras över tid och visar då på drivkrafter för teknikutvecklingen.Eleven kan föra välutvecklade och väl underbyggda resonemang kring hur några föremål och tekniska system i samhället förändras över tid och visar då på drivkrafter för teknikutvecklingen.
Dessutom kan eleven föra enkla och till viss del underbyggda resonemang om hur olika val av tekniska lösningar kan få olika konsekvenser för individ, samhälle och miljö.Dessutom kan eleven föra utvecklade och relativt väl underbyggda resonemang om hur olika val av tekniska lösningar kan få olika konsekvenser för individ, samhälle och miljö.Dessutom kan eleven föra välutvecklade och väl underbyggda resonemang om hur olika val av tekniska lösningar kan få olika konsekvenser för individ, samhälle och miljö.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: