mina tankar efter BETT 2012

Jag fick den stora förmånen att få åka till London och gå på BETT-mässan även i år och då tycker jag att det minsta man kan begära är att jag gör ett försök att dela med mig av mina tankar om vad jag varit med om under dessa trevliga dagar. Jag har funderat lite på jag ska presentera allt detta och kommit fram till att jag inte kan göra så mycket annat än att just skriva ner mina tankar, anteckningar och reflektioner som kommit under seminarium och möten, detta är alltså inte på något vis sanningen utan enbart mina tankar runt sanningen 😉

Tisdag 10/1

Vi åker från skolan, några tillsammans, några andra ansluter på Arlanda och tillslut är vi 11 (en är redan på plats i London.) Redan här börjar ju upplevelsen, med möten mellan människor som bryr sig om skolan, elever och på olika sätt IT i denna miljö. Vi är ett blandat gäng lärare från 7-9, F-6, träningsskolan, en annan specialdel av skolan som jobbar med elever i behov av särskilt stöd och några skolledare. Jag som gillar samtal tar tillfället i akt att sno åt mig några på väg mot London.

Onsdag 11/1

Vi var på New line learning academy i Kent, typ 2 timmars bussresa från central London.

Mer om skolan: http://www.futureschoolstrust.com/

Detta tar jag med mig:

Man ska vilja komma till skolan, det ska vara snyggt och trevligt, eleverna tillbringar många timmar i skolan, det ska vara bekvämt att sitta på stolarna.

Vi blir bättre lärare om vi ser varandra undervisa och pratar om det, lärare behöver ett arbetslag i praktiken, inte bara i teorin.

På LLA jobbar man hårt med att integrera samhället , de äldre eleverna håller lektioner för de yngre eleverna (i andra skolor), familjer bjuds in, skollokaler används av föreningar, julfest ordnas.

Jag tycker tanken med att skolan kan vara en central plats i samhället är tilltalande på många sätt, inte minst blir det ju mer ekologiskt hållbart om vi utnyttjar uppvärmda lokaler mer än mellan 8 och 15…

”om du vill göra på ett nytt sätt måste du ändå passa in i mallen”

Lärarna tränar och utvärderas-tränas- följs upp hela tiden med ett fiffigt checkbox-system i rubrikerna:

Prestation
Kvaliteten på undervisningen
Beteende och säkerhet
Ledarskap och ledning

Kul tycker jag som gillar utmaningar och att hela tiden försöka bli bättre. För om inte vi lärare vill utvecklas, hur ska då skolan kunna utvecklas?

En prezi från en av dragningarna : http://prezi.com/xlv4gtjwadzv/copy-of-performance-management-at-future-schools-trust/

Torsdag 12/1

På torsdagen var det dags för BETTSHOW och framförallt hann jag med seminarier denna dag.

1)  Why verify e-safety teaching in school?

Detta tar jag med mig:

Självklart ska vi inte ha filtrerade när med förbjudna sökord i skolan eftersom det är i skolan som vi når alla elever och har möjlighet att öva dem i sociala medier, sökningar, upphovsrätt, m.m.

Man kan ha workshop om Facebook för föräldrar.

 2) Loosening the bolts of technology to enable interactive teaching & learning

Detta tar jag med mig:

Bra! Lärarutbildningen måste öva sina studenter i att använda IT, himlas klokt egentligen, det är klart att man inte kan slänga in teknik och tro att det ska bli bra utan träning.

Så hör upp nu alla lärare som provar och inte lyckas – prova igen! Inte kunde du väl åka skridskor bra första gången du provade heller?!

(och tro inte att eleverna inte behöver träna)

Länktips: http://delicious.com/

Sen gjorde jag ju ett smart drag och tjatade in mig på ett seminarium hos DIU så jag knallade ivag till hotellet där dessa seminarium skulle hållas. Och jag fick träffa en himla massa trevliga bekanta!

Seminariet som jag besökte hette: Bakom kulisserna på Bridge Academy, London och hur kan undervisningen utvecklas med stöd av PIM och sociala medier och lärresurser på Internet

Detta tar jag med mig:

Bridge Academy berättar hur de använder sin elevportal ytterst sofistikerat, jag är lite sugen på att göra det när jag får nya 7:or i höst, att starta om på nytt, nu när jag äntligen känner att jag behärskar vår skolportal (så snälla Tieto..håll ordning på våra kommun-server’s så att den inte ligger nere en månad igen…)

Eleverna har gjort egna appar, det måste mina också göra!

Fredag 13/1

Tillbaka på BETTSHOW.

1) Will we become extinct? Enquiry in the classroom using ‘Challenge-based learning’ and Sugata Mitra’s ‘Self-organising learning environments’

Detta tar jag med mig:

Fler feta frågor för elever! Vad betyder…? Varför…? Vad händer om…?

http://linoit.com (PostIT-lappar online) måste jag prova. Samarbete!

http://socrative.com (här kan man ha röstning och få anonyma svar från eleverna snabbt och enkelt) kul! Interaktivt!

http://storybird.com (göra berättelser)

kolla på http://www.ted.com/talks/sugata_mitra_the_child_driven_education.html

Diskussioner typ: Vad händer sen? med Angry birds som utgångspunkt!

2) The future of learning: building innovation – examples from Norway

Detta tar jag med mig:

Snygg och klok film : http://vimeo.com/20375142

Undersökning i Norge visar att de elever med hög digital kompetens når höga betyg i typ alla skolämnen.

Häftig aktivitet när tre elever (med GPS-sändare?) var ute och sprang på småvägar och fick hjälp att hitta av elever som satt någon annanstans och följde dem på en karta.

http://iktsenteret.no/ borde nog kolla in här, mycket grejer på den sidan!

Tar jag med mig något mer? Ja! Alla timmar av underbara samtal, diskussioner och möten med mina kollegor på temat ”hur skapar vi Sveriges bästa skola?”.

10 responses to this post.

  1. Kul att läsa dina reflektioner! Mer sådant…

    Svara

  2. Posted by Birgitta on 14 januari, 2012 at 23:43

    Du är helt fantastiskt generös. Tack för dina tankar och alla intressanta samtal.
    Birgitta

    Svara

  3. Hej många bra reflektioner.

    Svara

  4. Posted by Jessika on 16 januari, 2012 at 10:15

    Vad kul att läsa dina tankar! Bra att du hann få med så många länkar också! /Jessika

    Svara

  5. tack för en trevlig resa Jessika!

    Svara

  6. Posted by Åsa Selin Finberg on 16 januari, 2012 at 13:53

    Du är helt underbar Helena och då menar jag både som ”privat” kollega men även som proffessionell. Här delar du med dig på ett sätt som få kan (tror jag) och jag tar personligen med mig tankar från dig (kring mitt uppsatsskrivande) från vår gemensamma frukost.

    Svara

Lämna en kommentar