integrera digitala verktyg i matematikundervisningen

Jag har haft förmånen att få vara del av en kommuns kompetensutvecklingssatsning detta läsår. Vi kan kalla kommunen för Småstaden.

Upplägget för Småstadens kompetensutveckling är mycket bra tycker jag. Lärarna väljer mellan tre spår och detta spår ägnar de två halvdagar och en heldag till. De andra halvdagarna är det gemensamma föreläsningar för att Småstadens lärare. Bra upplägg. Jag har haft äran att få rå om de lärarna som valde spåret ”integrera digitala verktyg i matematikundervisningen”.

Idag var sista tillfället och förmiddagen ägnades åt bland annat en fyrfältsövning där Småstadens lärare fick fundera över vilka styrkor/svagheter och möjligheter/hot som finns runt användning av digitala verktyg i matteundervisningen.

Jag tror att de resultat som kom ut ur denna övning inte enbart gäller just Småstadens mattelärare och därför tänkte jag att jag skulle dela med av mig dessa här:

Möjligheter:

  • Bra för arbete med nyanlända då det finns fler språk
  • För att konkretisera matematiska begrepp
  • Öka motivation med automatisk feedback
  • Använda som ”morot”
  • Variera undervisningen
  • Effektivisera återkopplingen

Styrkor:

  • De som har 1:1 lyfter detta
  • Elever som kan mycket om datorer kan funka som hjälplärare

Hot:

  • Eleverna distraheras
  • Det blir bara ”en kul grej”
  • Oro/rörigt i klassrummet
  • Lärare som tappar lusten med efter mycket teknikstrul
  • Att tekniken inte funkar när man ska genomföra
  • En upplevelse hos läraren av förlorad kontroll

Svagheter:

  • Mycket teknikstrul
  • Brist på digitala enheter
  • Gamla datorer
  • Att det tar lång tid innan man får installera något nytt
  • Stimulerar inte det taktila sinnet

Eftersom jag tenderar att vara lite lösningsfokuserad var nästa uppgift att försöka fundera över hur vi kan överbrygga en del av svagheterna och hoten. Självklart delar jag även dessa tips från mig och Småstadens mattelärare här:

Svaghet: Teknikstrul och få enheter

Lösning:

  • Att planera för att inte alla enheter fungerar
  • gör en planering där eleverna ska jobba två och två runt en dator så krävs bara hälften så många fungerande enheter.
  • Använd inte digitala verktyg på elevnivå om du har få fungerande enheter, använd lärardatorn med visualiseringar mm som stöd vid en genomgång
  • Ta hjälp av facket (kommunalt eller lokalt) då en dåligt fungerande digital arbetsmiljö är ett arbetsmiljöproblem.

Hot: Eleverna blir distraherade under jobb vid dator/platta + oro och rörigt i klassrummet

Lösning:

  • Var tydlig med kopplingen till LGR11 eller område i ordinarie mattebok
  • Jobba inte för långa pass vid datorn
  • Be eleverna lämna in sina resultat (skärmdump eller visa)
  • Koppla till betygen (”de som visar upp 100% rätt på detta får E på det avsnittet”)
  • Rör dig runt i klassrummet eller sitt/stå längst bak så att du ser elevernas skärmar

Hot: Digitala verktyg blir bara ”en kul grej”

Lösning:

  • Använd digitala verktyg ofta och var tydlig med kopplingen till läroplan/ämne

Hot: Lärarna upplever det som att de tappar kontrollen över undervisningen

Lösning:

  • Här behöver vi jobba med oss själva. Det tar tid, kraft och tanke att byta från att veta exakt vilka uppgifter alla elever kommer att jobba med under lektionen. Ta små steg. Lita på att du som lärare kan matematik, läroplan och att välja rätt övning.
  • Det kan också bli ett tillfälle att öva problemlösningsstrategier för eleverna. Vad gör jag om jag kör fast?

 

De verktyg som jag gick igenom under kompetensutvecklingen finns förresten här:


 

 

Lämna en kommentar