”hur vi lärare tar oss an digitala verktyg”-trappan

Några dagar kvar bara med underbara 9a och 9b och dessa mina första tre år som 1:1-lärare. Jag har tänkt en del och ni har ju tidigare läst om mina summeringar om hur det är att undervisa med datorn integrerad (nåja ganska i alla fall) i matte/NO/tk-undervisningen på högstadiet. Jag har nyligen haft utvärdering med mina elever och bett dem svara på frågor om hur jag är som lärare och dessutom hur det är att använda datorn så pass mycket på lektionerna. Jag har fått massor med fina ord skrivet till mig, jag blir tårögd när jag läser. Men…någon elev har skrivit saker i stil med ”jag vill bara jobba i matteboken på lektionerna, inte med datorn” eller ”jag vill inte publicera på nätet” och detta får mig att fundera lite på en trappa som jag tänkt på ett tag.

Så jag introducerar härmed (ett första utkast till) ”hur vi lärare tar oss an digitala verktyg”-trappan:

(det är inte skrivet för att någon ska ta illa upp, så snälla gör inte det, i trappor får man befinna sig på vilket steg man vill, bara man vet att det går att komma ett steg till)

Steg 1

I kommunikation: Du läser och svarar på mail på din jobbdator, åtminstone en gång om dagen. När det har varit ett möte brukar du skriva ut protokollet därifrån på skrivaren för att kunna läsa det.

 I administration: Du för efter dagens slut över frånvaron för eleverna från din almanacka till skolans digitala databas. Du skriver in omdömen och betyg i skolans/kommunens system men du har din egen dokumentation och elevernas provresultat i almanackan. Veckobrevet skriver du i Word, printar ut och kopierar upp.

I klassrummet: Nej, datorn står kvar på skrivbordet.

Steg 2

I kommunikation: Du läser mail varje ”håltimme” och hinner ofta svara på något också. Du har annars ett system för att ”flagga ”eller ”mappa” så att du kommer ihåg att svara senare. Du har skapat en sändlista till alla föräldrarna i klassen som du använder för att skicka hem veckobrevet med.

 I administration: Du för in frånvaron direkt efter varje lektion, när du kommer tillbaka till ditt arbetsrum. Du gör fina prov med Clipartbilder som du skriver ut och kopierar upp till eleverna.

 I klassrummet: Om du inte har en DVD-spelare i klassrummet men en projektor så kan du ibland be någon elev hjälpa dig starta filmen du ska visa i datorn.

Steg 3

I kommunikation: Du läser, svarar och har insett fördelarna med att e-posta kollegor, föräldrar m.fl.

I administration: Du har elevresultaten i en Word-tabell eller (om du är mattelärare) i ett Excel-ark.

I klassrummet: Du gör snygga Powerpoints med bilder från Google och har genomgång efter dem. Eleverna antecknar på papper. Om eleverna ska skriva uppsats kan de få göra det på datorn om de vill. Ibland får eleverna ”forska” om någon historisk person, ett land eller ett djur. Eleverna tar bilder från Google enligt devisen ”allt på Google är väl gratis?”. Eleverna gör kanske en Powerpoint eller Word. När du rättar skriver du ut alla uppsatser för att kunna kommentera dem.

Steg 4

I kommunikation: Du mailar inte längre veckobrev utan skriver på skolans lärplattforms-variant bland nyheter och i kalendern. Du håller kontakt med andra lärare i kommunen genom mail också.

I administration: Du samlar elevens alster i en mapp på datorn och i en pärm på hyllan. Du har förenklat och sorterat alla elever i samma ordning som de ligger i betygssystemet för att lätt kunna ”klippa och klistra” information mellan Word och omdömens-databas.

I klassrummet: Eleverna får söka på internet, gör arbeten i word, powerpoint eller det något som de själva väljer, vill de hellre gå till biblioteket och presentera sitt arbete på ett A3-papper går det bra. Eleverna har roligt och får välja om de vill använda datorn eller skriva på papper. Dina genomgångar mailar du till eleverna eller lägger ut på skolans plattforms-variant. Är du mattelärare får eleverna välja om de vill jobba i boken eller göra de övningar som du föreslår på nätet. Du skriver gärna ut stenciler till de elever som hellre jobbar på papper med färdighetsträning. Du visar i matte i Excel och Geogebra, du spelar kanske in hur man löser någon matteuppgift.

Steg 5

I kommunikation: Du börjar berätta för andra vad du och eleverna gör, kanske genom en blogg som riktar sig till föräldrarna. Där visas elevarbeten och du berättar vad ni gör på lektionerna och friluftsdagarna. En del kommunikation med kollegor och föräldrar handlar om ifall eleverna jobbar för mycket med datorn. Du får höra sån’t som ”de måste ju ändå träna på att skriva siffror” ”hur ska de hinna med hela matteboken” ”de sitter ju ändå så mycket vid datorn hemma”

I administration: Du börjar fundera ut sätt att samla elevernas arbeten i ”digitala portfolios” och du har bra mappar i både e-posten och i dokumenthanteraren för elevarbeten. Du har insett fördelen med att ha din kalender digital, så att du kan plocka upp den både hemma, på temadagar, klassrummet och i arbetsrummet. Datorn är alltid med och gärna en kamera också för att dokumentera eleverna.

 I klassrummet: Eleverna måste bli bättre på upphovsrätt eftersom de numera publicerar på nätet. Kanske kommer ni in på CC-licens också. Du uppmuntrar eleverna att använda nya program och i några LPP:er ingår det att de ska göra något digitalt, t.ex. rita i Google SketchUp, och de kan inte välja att göra helt för hand istället. Elever som vill jobba i matteboken får göra det sedan de testat din länk. Några elever gör radioprogram och några gör film, det tar ganska många lektioner, men de verkar ha kul. Elever som vill ha stenciler att jobba med hänvisas till pdf-varianten som du lagt upp på skolans plattforms-variant.

Steg 6

I kommunikation: Du har skapat en app av klassbloggen, eller åtminstone sett till att föräldrarna kan följa den via ett RSS-feed. Du har upptäckt Twitter eller Google+ på riktigt och upplever att du har ett ”utökat kollegium” där. På sociala media hittar du massor av inspiration, du går på konferenser eller följer twitterflödet från dem. Du har vågat dig ut på något Teachmeet.

I administration: Här flyter det på bra, du börjar dock undra varför inte skolan satsat på en lärplattform där man kan bädda in olika media som Preziz, Youtubeklipp mm.

I klassrummet: Du live-sänder dina lektioner/laborationer eller lägger ut dina genomgångar innan lektionen så att eleverna kan komma förberedda. Du börjar ställa krav på eleverna att de SKA använda de digitala verktygen. Det är inte ett fritt val längre och då kanske du får börja förklara dig för eleverna. Du läser rapporter, rabblar ”nyckelkompetenser” och ”21th centurys skills”. Hittar i LGR11 och pekar på ”lära att lära-stycken och de meningar med ordet ”digital” i. I klassrummet pratas det om upphovsrätt, eleverna kan det där nu, de publicerar på nätet och förhoppningsvis kommer diskussionen upp om hur man beter sig på nätet mot varandra.

Jag tror att jag oftast befinner mig här på steg 6 och det är inte alltid super-tacksamt, jag får ta några fighter med elever ibland, oftast upplever jag att jag får dem att förstå varför jag vill att de ska göra på ett visst sätt. Och ni vet, jag tar några fighter med kollegor också ibland. Twitter och konferenser på temat IT i lärandet blev underbara andningshål där jag känner att jag kan utvecklas utan att behöva diskutera OM datorn ska användas utan snarare HUR. Jag vill ju upp, upp, upp, framåt, framåt, framåt, mer, mer, mer!

Steg 7

Jag vet inte men jag tror att det har något att göra med utökat samarbete mellan skolor elev-elev men också mellan lärar och lärare.

Vad jag vet är dock att du behöver en skolledning som stöttar hela vägen.

I de första stegen är nog stöttningen mer i form av konkret utbildning i användningen av tekniken.

I mittenstegen är det mer en stöttning i att våga släppa kontrollen i klassrummet.

Och i steg 6 och 7 handlar det om ställningstagande FÖR digital teknik för ALLA elever inte bara de som vill, och detta ställningstagande måste kommuniceras från skolledning till elever, lärare och föräldrar på ett tydligt sätt. För det är inte så att eleverna ska kunna välja om de ska få jobba med datorn eller inte. Vi människor är tyvärr konservativa och så också elever och om då eleverna ägnat varje mattelektion i 1:an till 6:an till att räkna i matteboken kan det vara svårt att få dem att förstå att de inte lär sig allt de ska på det sättet, då måste matteläraren ha stöd i sig själv men också från skolledningen att få ”kasta boken” och göra något vettigare.

 

Så…

Var befinner du dig?

Hur ser steg 7 ut?

Hur kommer vi dit?

Och till 8:an och 9:an osv.?

23 responses to this post.

  1. Intressant betraktelse.. Finns nog väldigt många som befinner sig på steg 1, och verkar inte heller ha intentioner att nå längre. Tur det finns såna som dig att inspireras av =)

    Svara

  2. Åh, så jättebra tänkt. Jag känner igen mig i alla stegen och tror faktiskt att vi måste passera dem fast det kan gå olika fort för olika människor Man kan kanske hjälpa andra på traven genom att göra dem medvetna om dessa steg? Hoppas att det är ok att jag använder detta som underlag till diskussion i kollegiet till hösten?

    Svara

  3. […] slut innan sommaren tipsar vi Helenas Kvarnsell’s blogg om matematik/NO och IKT. I detta inlägget kan du läsa om vilka tanker hon har efter att arbetat i tre år med en till […]

    Svara

  4. Posted by Linda Karlsson on 14 juni, 2012 at 05:15

    Tack Helena för dina kloka inlägg! Till hösten får eleverna på vår skola varsin dator och många av lärarna känner sig både frustrerade, nyfikna, ängsliga, glada, rädda, förhoppningsfulla och så vidare – blandade känslor alltså! Med din blogg (och liknande), dina inlägg, hjälper du exempelvis mig att verkligen fundera över varför jag gör det jag gör och hur man omdefinierar lärande i sitt eget huvud(!) Och hur man kan tänka för att ”våga släppa kontrollen”… detta tror jag är en stor stötesten för många fler än mig! Om det är ok för dig – så använder jag gärna din ”trappa” i diskussioner med kollegor kring hur vi använder /kommer använda IKT i undervisningen?

    Svara

  5. Jag hittade till din blogg idag och tycker den verkar väldigt bra. I trappan hoppar jag mellan steg tre och fyra skulle jag tro men vill väldigt gärna hamna högre upp. I år ska jag utbilda lärarstudenter så jag är jättenyfiken på vad du gör och hur du gör. :o)

    Svara

  6. 🙂 ska det vara

    Svara

  7. Jätte intressant! är det okej att jag använder denna som en grund som jag kan skapa en matris som jag kan jobba utifrån med mina lärare? Kontakta mig gärna emil.jansson(at)orebro.se

    Svara

  8. Får vi också använda din trappa med IKT-stegen för våra kollegor på vår stängda blogg? / Stefan, Ebba Petterssons skola, Göteborg

    Svara

  9. […] slut innan sommaren tipsar vi Helenas Kvarnsell’s blogg om matematik/NO och IKT. I detta inlägget kan du läsa om vilka tanker hon har efter att arbetat i tre år med en till […]

    Svara

  10. […] på modersmålet. Sedan var det dags för Helena Kvarnsell att berätta lite om den ”digitala verktygstrappa” som hon har utvecklat. Ta gärna del av hennes presentation. Efteråt samtalade Gunnel med Johan […]

    Svara

  11. […] ”Hur vi lärare tar oss an digitala verktyg”-trappan, blogginlägg av Helena Kvarnsell […]

    Svara

  12. […] kan uppleva från spjutspets-IT-strateger). En fruktbar sådan ansats kan exempelvis illustreras av Helena Kvarnsell i hennes utmärkta trappmodell. Den fokuserar på det sätt som lärare tar sig an digitala […]

    Svara

  13. […] jag skrev mitt blogginlägg som heter ”hur vi lärare tar oss an digitala verktyg”-trappan för drygt två år sedan så erkänner jag villigt att jag inte hade den blekaste aning om hur […]

    Svara

  14. Posted by gusrolle on 12 juli, 2014 at 23:28

    Tror att 7e steget infinner sig, då du upplever kulturen allt för ”trång” och du söket andra sätt att se på kunskap och lärande, utanför klassrummet och de tidet som finns på schemat. Här kommer flippat klassrum in som en metod … my svår att genomföra om du själv tänker driva igenom

    Svara

    • ja det där med flippat klassrum ja…jag har medvetet hållit mig ifrån att skriva om det…jag använder ”förskjuten föreläsning” ibland, dvs elever ser film med genomgång någon annan gång än under lektionen…men jag har sällan gjort filmen…helst har de andra eleverna i klassen gjort den eller så har eleverna hjälpts åt att hitta någon passande film på nätet…

      Svara

  15. […] ”hur vi lärare tar oss an digitala verktyg”-trappan | matteochno. Några dagar kvar bara med underbara 9a och 9b och dessa mina första tre år som 1:1-lärare. […]

    Svara

  16. […] slut innan sommaren tipsar vi Helenas Kvarnsell’s blogg om matematik/NO och IKT. I detta inlägget kan du läsa om vilka tanker hon har efter att arbetat i tre år med en till […]

    Svara

  17. […] ”hur vi lärare tar oss an digitala verktyg”-trappan | matteochno. Några dagar kvar bara med underbara 9a och 9b och dessa mina första tre år som 1:1-lärare. […]

    Svara

  18. […] det gäller IT och skola, något som behöver lyftas upp i dagsljus. Att bli lite pushad ut och ta nästa steg i digitaliseringen med hjälp av varsamma kollegor tror jag är en bra väg att gå, men den får […]

    Svara

  19. […] ”hur vi lärare tar oss an digitala verktyg”-trappan | matteochno. Några dagar kvar bara med underbara 9a och 9b och dessa mina första tre år som 1:1-lärare. Jag har tänkt en del och ni har ju tidigare läst om mina summeringar om hur det är att undervisa med datorn integrerad (nåja ganska i alla fall) i matte/NO/tk-undervisningen på högstadiet. Jag har nyligen haft utvärdering med mina elever och bett dem svara på frågor om hur jag är som lärare och dessutom hur det är att använda datorn så pass mycket på lektionerna. Jag har fått massor med fina ord skrivet till mig, jag blir tårögd när jag läser. Men…någon elev har skrivit saker i stil med ”jag vill bara jobba i matteboken på lektionerna, inte med datorn” eller ”jag vill inte publicera på nätet” och detta får mig att fundera lite på en trappa som jag tänkt på ett tag. […]

    Svara

  20. […] ”hur vi lärare tar oss an digitala verktyg”-trappan Några dagar kvar bara med underbara 9a och 9b och dessa mina första tre år som 1:1-lärare. Jag har tänkt en del och ni har ju tidigare läst om mina summeringar om hur det är att undervisa med dator… […]

    Svara

Lämna en kommentar