Studieteknikkurs på Björknässkolan

Jag är så otroligt stolt och nyfiken på hur detta ska gå:

För att ge våra elever på Björknässkolan de bästa förutsättningarna för att lyckas med sina studier utan att för den bli alltför stressade satsar vi nu extra på en studieteknikskurs.

Under höstterminen kommer därför alla elever i årskurs sju ha sju lektioner om studieteknik. Vi tar upp allt från hur man lär sig på bästa sätt till hur man hanterar det distraktionsmoment som det digitala samhället innebär och hur man som elev kan skapa struktur och ordning runt studier och sina arbetsredskap.

Syfte:

Eleverna ska få verktyg att använda sig av så att de under sin tid på Björknässkolans högstadium har möjlighet att lära sig så mycket som möjligt utan stress.

Upplägg:

Lektionerna kommer att innehålla både föreläsning, eget arbete, diskussioner och tid till reflektion.

Mellan lektionerna har eleverna en uppgift att göra hemma. Lektionerna är 50 minuter långa och är på en bestämd tid varannan torsdag morgon för varje klass. Tiden tas inte från något ämne utan ligger utanför ordinarie undervisning. Studieteknikkursen är dock obligatorisk och jag önskar att vi kunde haft minst dubbelt så många lektioner till.

Det ska bli väldigt spännande att se om detta påverkar eleverna något. Jag brinner för att göra elevernas lärande lite enklare och effektivare och har jobbat mycket med det tidigare men då bara inom mina egna lektioner och ämnen. Jag har beskrivit det här och här.

Innehåll

Lektion 1: Onenote

Under den första lektionen kommer vi att gå igenom det program på datorn som alla elever på Björknässkolan kommer i kontakt med varje dag. Eleverna får lära sig hur du synkroniserar, gör den personlig och vi kommer också att gå igenom några av alla funktioner som finns i programmet.

Lektion 2: Hantera datorn

För att kunna använda arbetsredskapet datorn behöver eleverna kunna vissa saker. Under den här lektionen får de lära sig att spara, skicka och skapa struktur. Vi övar också på smarta sätt att anpassa datorn så att den blir enklare att använda för dem.

Lektion 3: Planering

Den här lektionen ägnas åt planering av studier. Eleven får tänka runt var och när hen pluggar som bäst och får tips på hur man kan göra för att planera och variera sin läxläsning. Vi går också igenom hur man kan göra för att skapa arbetsro runt sig och hur man kan hantera sina digitala enheter (eventuell mobiltelefon och dator) så att dessa inte stör koncentrationen.

Lektion 4: Läsa

Mycket av läxorna handlar om att läsa. Under den här lektionen får eleverna lära sig hur de kan göra för att läsa faktatexter så att de lär sig så mycket som möjligt. Vi kommer också att tala om vad som skiljer sig mellan att läsa på skärm och på papper.

Lektion 5: Anteckna

På högstadiet förväntas man i större utsträckning anteckna under genomgångar som läraren har. Under den här lektionen går vi igenom grunderna i hur man som elev kan göra när man ska anteckna, verktyg som är användbara och hur eleven kan göra för att spara sina anteckningar från papper på ett digitalt sätt.

Lektion 6: Arbeta i grupp

I vissa moment kommer eleverna  att jobba med andra klasskamrater med en gemensam uppgift. Under den här lektionen går vi igenom hur man kan göra så att grupparbetena blir effektiva och att alla bidrar och lär sig av uppgiften.

Lektion 7: Hjärnan och minnet

Den sista lektionen ägnar vi åt det fantastiska organ som gör att vi överhuvudtaget kan lära oss något. Eleven kommer att få lära sig lite om hur hjärnan fungerar när den minns och tips på hur man kan göra för att minnas saker extra bra.

One response to this post.

  1. […] « Studieteknikkurs på Björknässkolan […]

    Svara

Lämna en kommentar